Se incarca...

Mergi la conţinutul principal

UNIQA Blog

15 Octombrie, 2020 Blog

Cum ar putea fi reglementate asigurarile pentru autovechiculele autonome

Conform unei prognoze efectuate de Allied Market Research, piata globala a autovehiculelor care se conduc singure va atinge o valoare de peste 550 de miliarde de dolari pana in anul 2026.

Odata cu aparitia autovehiculelor complet autonome la nivel global se va ridica intrebarea referitoare la cum ar putea fi acestea reglementate pentru siguranta oamenilor si a mediului.

Conform unei prognoze efectuate de Allied Market Research, piata globala a autovehiculelor care se conduc singure va atinge o valoare de peste 550 de miliarde de dolari pana in anul 2026. Desi majoritatea autovehiculelor care beneficiaza de inteligenta artificiala sunt doar partial autonome, cele complet automate pot face parte din realitatea cotidiana mai curand decat ne asteptam.

De moment ce condusul autonom este un domeniu in dezvoltare, mediul legislativ lipseste si va mai dura pana cand vor fi stabilite reglemetarile necesare.

Principala problema ar fi determinarea responsabilitatii pentru siguranta oamenilor in cazul unui accident. Masinile autonome vor avea un un risc inerent, defectarea acestora avand potential sa compromita siguranta oamenilor.

Pentru masinile complet autonome va fi subinteles ca responsabilitatea va apartine producatorilor si nu a soferilor in cazul unui accident. Companiile producatoare vor fi nevoite sa testeze si sa inteleaga pe deplin capacitatile inteligentei artificiale si sa ia in considerare toate variabilele folosite pentru crearea produsului final. De asemenea, o coordonare nemaiintalnita va fi necesara pentru determinarea cauzelor unui accident in care e implicata o masina complet autonoma.

Doar un protocol bine definit va putea dezvalui daca situatia a fost cauzata de o problema tehnica a componentelor sau de o eroare software.

De asemenea va fi necesara reglementarea securitatii datelor. O masina autonoma poate capta pana la 4 terabiti de date pe zi. Trebuie stabilit cine este responsabil pentru protejarea informatiilor, cum pot fi monitorizate vulnerabilitatile si cum pot fi gestionate in siguranta. Gradual, au aparut initiative care sa dea startul acestor discutii.

Producatorii de masini electrice si partial autonome au inceput sa ofere polite de asigurare pentru clientii lor. In multe cazuri aceste polite pot fi cu pana la 30% mai ieftine decat cele achizitionate de la companii de asigurare consacrate.

Motivatia principala pare sa fie disponibilitatea datelor captate despre comportamentul soferilor si tehnologiile implicate, avand la dispozitie inregistrari video sau date ale senzorilor. Astfel, compania producatoare poate estima riscul unui accident si eventualele costuri in cazul unui accident. Utilizarea acestor date ar insemna de asemenea ca producatorii de masini nu vor oferi asigurari in afara ariei produselor lor.

Un alt motiv ar putea fi ca majoritatea companiilor de asigurari au preturi ridicate pentru masinile electrice sau cele partial autonome.

Scopul final ar fi ca producatorii de masini complet autonome sa ofere si asigurarea pentru acestea, preluand astfel responsabilitatea pentru tehnologiile si inteligenta artificiala folosita.

Pe termen lung acest lucru ar putea semnala ca multe servicii cum ar fi asigurarile sau operatiunile financiare vor fi influentate de date obtinute in timp real, personalizate in functie de comportamentul individului.

Piata atovehiculelor complet autonome va continua sa creasca, fiind un sector in dezvoltare. Cadrul legislativ insa lipseste sau este slab dezvoltat. Principalul obstacol peste care producatorii, fortele de ordine si chiar guvernele trebuie sa treaca este stabilirea responsabilitatii atat cu privire la produs cat si la informatiile generate. Inca ne aflam la nivelul dezvoltarii unui plan despre cum vor arata aceste reglementari.